13. 04. 2020

KOLABO 2020 – tretí ročník súťaže autorských projektov

POZOR ZMENA: Pôvodný májový termín presúvame na december. Aktualizované informácie nájdete v tomto článku.

Čerstvé Ovocie ako hlavný organizátor podujatia Urban Market vyhlasuje súťaž na vytvorenie autorských produktov. Zámerom je aby vznikli v spolupráci s rôznymi umeleckými a kreatívnymi odbormi, aby vznikli v tíme a boli čo najviac originálne a jedinečné. Prihlásiť sa môžete na tomto linku. Viac info v DOKUMENTE.

POZOR! Výstava nebude súčasťou špeciálneho septembrového vydania Urban Marketu ale až zimnej edície Urban Market 2020 (Winter Edition), ktorá sa uskutoční v decembri v Bratisalve.

Spolupráca

Komerčný trh je v dnešnej dobe hlavne o súťažení a skloňovaní slova konkurencia. Nás však vo svete plnom rozdielností oveľa viac zaujíma zdieľanie nadobudnutých schopností, ktoré majú silu prinášať výnimočné výsledky. A práve o tom je spolupráca. Dnes si už len ťažko predstavíme prácu alebo projekt, ktoré by nevyžadovali nejakú formu spolupráce. Pracovať aspoň s jedným ďalším človekom nás obohacuje o zážitky zo spoločného riešenia problému, zdieľania myšlienok, nápadov, schopností a z neustáleho učenia sa. Spolupráca posilňuje medziľudské vzťahy, zlepšuje pripravenosť na prijímanie iných názorov, riešenie konfliktov, umožňuje viesť vecné diskusie, ako aj schopnosť vystúpiť zo svojej bubliny a pozrieť sa na situácie z viacerých pohľadov. A väčšinou prinesie niečo originálne.

Čo vznikne keď sa spojí módy návrhár a grafický dizajnér, šperkár a výrobca módnych doplnkov, vizuálny umelec, fotograf a hudobné vydavateľstvo, architekt a brašniar alebo výrobca kozmetiky a produktový dizajnér? Odpoveď nachádzame vo verejnej súťaži pod názvom Kolabo.

So zámerom “spolupracovať” vyhlasujeme súťaž, ktorej cieľom je spojiť kreatívnych ľudí z rôznych umeleckých a kreatívnych odvetví, aby vytvorili tím, ktorý pri príležitosti jarného Urban Marketu zrealizuje jedinečný produkt, či dizajn alebo iný vizuálny výstup.

Témou tretieho ročníka súťaže je myšlienka: Mysli globálne, konaj lokálne. / Think globally, act locally.

„Ak chceme veci zmeniť k lepšiemu, musíme začať od seba.“

Situácia okolo pandémie nás núti viac sa zamyslieť, spomaliť a viac sa zaujímať o domáci trh. Jednou z otázok je aj čo sa deje ak máme zatvorené hranice? Spoliehame sa viac na domácu tvorbu? Podorujeme lokálnych autorov? Lokálne značky zmenili zo dňa na deň svoju výrobu. Návrhári, dizajnér boli nútení odložiť svoju kreatívnu a umeleckú prácu a pomáhať ako len vedia a môžu. Zo dňa na deň sa z nás stali šikovní krajčíri a krajčírky, trpezliví učitelia a učiteľky, home officeri, výborné kuchárky a kuchári, pekárky a pekári, remeselníci. Slováci sú neskutočne talentovaní a šikovní národ. Je krásne pozorovať ľudskosť a solidaritu a uvedomiť si aké môže byť sebestačné Slovensko. Konajme lokálne.

“Myslieť globálne a konať lokálne” má hlavne ekologický rozmer, na ktorý nesmieme zabúdať. Nie je to len módny trend, ale logická odpoveď na technologické zmeny: individualizácia namiesto štandardizovania, rôznorodosť namiesto monokultúry! Svet lokálnych ekonomík bude pestrejší, ľudskejší a menej zraniteľný. „Mysli globálne, konaj lokálne“ nalieha na ľudí, aby zvážili zdravie celej planéty a podnikli kroky vo svojich vlastných komunitách a mestách. Tieto snahy sa označujú ako snahy zdola. „Mysli globálne, konaj lokálne“ pôvodne začal na miestnej úrovni, dnes je to však globálny koncept s veľkým významom.

Aby naša zeleno-modrá planéta ostala v čo najlepšom stave, môžeme jej v tom aktívne pomôcť. V duchu hesla “Mysli globálne, konaj lokálne”, sa najskôr pozrime do svojej vlastnej domácnosti. A kam by mal náš pohľad smerovať? Do smetného koša! Tomu v súčasnosti vládne recyklácia a upcyklácia. Kreatívne eko nápady šikovných ľudí sa nesú v duchu premeny odpadu na niečo užitočné. Z odpadkov sa dajú postaviť domy, vyrobiť nábytok, ale aj menšie veci ako módne doplnky a šperky. A nie je to len o odpade. Kreatívnym nápadom ako prispieť k zmene k lepšiemu, ekologicky udržateľnému životu sa medze nekladú.


Kto a ako sa zapojil minulý rok?
Katalóg z roku 2018 a 2019.

Prihlasovanie:
– Do súťaže sa môžu prihlasovať jednotlivci aj kolektívy.
– 1. kolo (do 01. októbra) – prihlasovanie projektov:

  • Prihlasovací formulár: FORMULÁR
  • Po uzávierke prihlásených projektov budú tímom zaslané požiadavky na potrebné výstupy a ich špecifikácia

– 2. kolo (od 31. októbra) – realizácia projektov
– Viac informácii o realizácii, hodnotení a výstave/inštalácii pošleme prihláseným projektom začiatkom októbra 2020.

Harmonogram:
– Prihlasovanie projektov: do 01. októbra 2020
– Rozpracovanosť projektu: do 31. októbra 2020 – zaslanie anotácie k dielu, fotografie rozpracovaných diel, orientačná informácia o rozmeroch
– Realizácia projektov a ich zasielanie: do 20. novembra 2020
– Výstava produktov: december 2020 / Urban Market 2020 (Winter Edition), Bratislava (viac info na jeseň 2020)
– Vyhlásenie výsledkov: december 2020 / Urban Market 2020 (Winter Edition), Bratislava (viac info na jeseň 2020)

Ceny:
– Cena poroty:

  • 1. miesto – 500€
  • 2. miesto – 200€
  • 3. miesto – vecné ceny od partnerov podujatia

– Cena verejnosti: 200€

Hodnotiace kritéria:
– Jedinečnosť a originalita konceptu
– Téma súťaže, myšlienka “Mysli globálne, konaj lokálne”.
– Kvalita a prevedenie produktu

Kurátorka projektu:
Mgr. art. Paulína Ebringerová, ArtD. vyštudovala produktový a interiérový dizajn na Fakulte architektúry STU v Bratislave. Absolvovala medzinárodné mobility v Metropolitan museum of art New York a Rijksmuseum Amsterdam. Pôsobí na Fakulte architektúry STU ako vedecko-výskumný pracovník v oblasti prezentácie umenia, dizajnu a architektúry. Je jednou zo zakladateľov Freshmen´s Gallery, pracuje v oblasti kreatívnych eventov.