Zuzana Kubánová z PART: Nenašli sme vhodného výrobcu, preto si produkty vyrábame vo vlastnej dielni.

Text:

Vždy nás poteší, keď na Urban Markete predstavíme nové, neopozerané značky a môžeme tak nielen podporovať nováčikov na dizajnérskej scéne, ale aj udržiavať návštevníkov v napätí, čo nepoznané tu tento raz objavia.

No rovnako dôležité sú pre nás aj značky, ktoré odolali skúške času a podarilo sa im dozrieť, rozvíjať remeslo, kreativitu a stať sa stálicami našej dizajnérskej scény.

Jednou takou značkou je PART, ktorá je s nami od svojho vzniku v 2017, hoci pamätníci si možno spomenú ešte aj na jej korene v značke POPULAR.

PART odkazuje na mesto svojho vzniku, ktorým je Partizánske. Dušou značky je Zuzana Kubánová, textilná a produktová dizajnérka, s ktorou som sa porozprávala na sklonku leta.

Ahoj, Zuzka! Ako sa dnes máš a čomu sa v tieto dni venuješ?
Ahoj Denisa, dnes je daždivo, ideálny čas zatvoriť sa v ateliéri. Práve kompletizujeme produkty na fotenie a dokončujeme aj zopár prototypov, ktoré, verím, predstavíme aj na zimnom Urbane.

Vo svojej tvorbe si prešla od látkových produktov s výraznými grafickými prvkami k minimalistickým, remeselne spracovaným produktom z kože. Čo zapríčinilo tento prerod?
Bol to veľmi prirodzený vývoj. Presťahovala som sa do Partizánskeho a začala spolupracovať s Lukášom (dizajnér v Noveste). Postupne som sa učila remeselne spracovávať pre mňa nový materiál, useň. Tento materiál definoval moju ďalšiu tvorbu.

Je na Slovensku záujem o remeselné výrobky?
Určite áno. Máme veľa zákazníkov, ktorí sa zaujímajú a ocenia, ako a kde sú naše produkty vyrobené. Často nás navštívia aj priamo v ateliéri v Partizánskom.

Vo vzťahoch sa traduje, že po siedmych rokoch prichádza kríza. Ako hodnotíš po siedmych rokoch svoj vzťah s PARTom? Kam si sa za ten čas posunula ty aj tvoja značka?
Konečne viem, čo stojí za tohtoročnou krízou, ktorú zažívam! (smiech) Tento rok je veľmi náročný. Snažíme sa ešte viac zdokonaliť technológiu výroby a pribudla nám aj posila. Od marca naše produkty nájdete v Showroom.e v Prahe.

Čo by podľa teba potrebovala dizajnérska scéna na Slovensku, aby bola viac konkurencieschopná?
Výrobcov, firmy, ktoré ovládajú dokonale remeslo a sú otvorené spolupráci s dizajnérmi. Toto je pre Part najväčší problém. Nenašli sme vhodného výrobcu, preto si produkty vyrábame vo vlastnej dielni. Je to veľmi náročné, ale má to aj výhodu, že sme veľmi flexibilní.

Partizánske je mesto so silnou obuvníckou tradíciou. Máš aj spoluprácu s miestnymi dielňami?
Spolupracujeme vlastne len s lisovňou obuvi, kde nám lisujú podošvy k našim korkáčom. Inak všetku výrobu zastrešujeme v našej dielni.

Na webe komunikuješ, že až 90 percent materiálov používaných vo výrobkoch PART sú vlastne zvyškové materiály od iných výrobcov. Nie je tento prístup príliš obmedzujúci pri tvojej vlastnej výrobe a dizajnoch?
Mám práve tento prístup rada. Je to vždy troška vzrušenie, aké materiály a usne objavíme. Mám, samozrejme, aj stálych dodávateľov, napr. talianskeho výrobcu usní Mastrotto. Z týchto usní je naša klasická, nadčasová kolekcia. Potom nakupujeme zvyškové usne, veľakrát len jeden kus. Z týchto materiálov vznikajú veľmi obľúbené limitky. Textilné produkty sú komplet z deadstock* materiálov.

*deadstock materiály sú také, ktoré spoločnosť vyrobila či nakúpila, no už naďalej nepoužíva, a tak len „mŕtvo“ ležia na sklade

Viaceré značky začali v ostatnej dobe ponúkať aj možnosť opravy produktov. Ponúkaš aj ty takúto službu?
My sme túto službu ponúkali vždy a bezplatne. Je to pre mňa automatické, urobiť opravu, ak je kabelka stále funkčná. Pred pár dňami sme opravovali zips na trinásťročnej „popularke”, ktorá bola stále ako nová.

Kde všade môžeme kúpiť produkty PART?
Na e-shope madebypart.com a v Showroomdot v Prahe. Tam si viete produkty vyskúšať, zakúpiť a máme tam aj vzorkovníky usní. Často vyrábame aj na zákazku. V neposlednom rade nás stretnete aj na marketoch. Je to pre nás najlepšia forma prezentácie. Čoraz viac zákazníkov chce vidieť kto a ako produkty vyrába.

Predstav nám svoje portfólio, čo ťa viedlo k návrhom jednotlivých produktov?
Väčšinu produktov navrhneme pre vlastnú potrebu, alebo nás často inšpirujú aj zákazníci.

Na svojom Instagrame ukazuješ aj svoju kvetinovú záhradu. Čo pre teba znamenajú kvety a záhradníčenie, nachádzaš v nich inšpiráciu?
Záhrada je moja láska a tiež relax. Navrhli a zrealizovali sme si ju kompletne sami a je súčasťou mojej dennej rutiny. Ráno popolievam a až potom idem do dielne, ktorú máme hneď vedľa domu. Okno je otvorené a teší ma pohľad na meniacu sa záhradu. Mám rada vizuálne pekné veci, ktoré ma prirodzene inšpirujú. Letné mesiace trávime grilovaním s kamarátmi a vysedávaním na drevených pobytových schodoch.

Okrem produktov v kolekciách ponúkaš tiež možnosť výroby na objednávku. Ako taký proces prebieha a čo všetko je možné personalizovať?
Navrhneme produkt, vyrobíme prototyp a nafotíme ho na e-shop. Sezónne obmieňame farebnú škálu produktov. Zákazníci nás už poznajú, stačí napísať na e-mail alebo Instagram a vyrobíme kabelku alebo korkáče aj vo farbe a štruktúre na želanie. Spolupracujeme tiež s firmami, pre ktoré navrhneme a zrealizujeme produkt na mieru. Spolupracovali sme s Eset, Volkswagen, Etarget, Kurator Prague, Marcel Holubec W. Tieto spolupráce mám veľmi rada, častokrát vzniknú produkty, ktoré zaradíme aj do stálej ponuky. Nevyrábame kvantum produktov na sklad, nerobíme výpredaje, vyrábame väčšinou, až keď príde objednávka.

Ak by si mala svoju tvorbu odprezentovať len jedným produktom, ktorý by to bol?
V lete sú to určite obľúbené ortopedické korkáče. Inak vždy asi rada odprezentujem nejakú novinku. Najnovšia kabelka je vždy najprepracovanejšia a najobľúbenejšia. Momentálne je to tote kabelka NICO, ktorú v týchto dňoch pripravujeme v troch základných farbách a odprezentujeme ju na Dobrom Trhu v Bratislave.

Pripravuješ nejaké novinky, na ktoré by si nás chcela navnadiť?
Pripravujeme nové, limitované odtiene kabelky Moona a Moona Mini a tiež spomínanú kabelku Nico. Chystáme aj prívesky s abecedou, ktoré oživia a personifikujú kabelku.

Vieš povedať, koľko rokov už navštevuješ Urban Market? Aký je tvoj najmilší zážitok spojený s Urban Marketom?
Myslím, že sme s vami od druhého vydania, kedy bol Urban ešte v starej Cvernovke na Páričkovej. Sú to určite ľudia, či už zákazníci a predajcovia, ale samozrejme aj Urban crew 🙂 Stretli a skamošili sme sa s mnohými fajn ľuďmi.

Mohlo by vás zaujímať

Čerstvé Ovocie_FM: Helga Pavelková – Vizuálny storytelling vyrozprávaný podmanivými ilustráciami

Helga sa venuje editoriálovej aj knižnej ilustrácii. Jej voľnú tvorbu tvoria malé ilustrované zamyslenia, v ktorých pozoruje ľudské správanie. Vypočujte si rozhovor v podcaste Čerstve Ovocie_FM.

Čítať viac

Vianoce s Urban Marketom ešte nekončia!

Nestihli ste zimnú edíciu Urban Marketu na Trnavskom mýte alebo vám ešte chýbajú nejaké tie darčeky pre najbližších? Netreba si zúfať, stále máte šancu vybaviť Vianoce zmysluplne a podporiť lokálny dizajn. Aj tento rok bude totiž Urban Market zóna súčasťou Vianočnej tržnice a my máme pre vás zopár tipov, nech vás trochu navnadíme.

Čítať viac

Čerstvé Ovocie_FM: Timea Kepová – Snaha pochopiť každý jeden materiál, s ktorým pracuje

Tímea mala odmalička ruky plné práce. S mamou si vytvárali ikebany a s otcom opravovala kosačku. Študovala na gymnáziu, no vedela, že všetky predmety, ktoré mali v škole, nie sú tým, čo chce v živote robiť a vždy ju to viac ťahalo kreatívnym smerom. Vypočujte si rozhovor v podcaste Čerstve Ovocie_FM.

Čítať viac