URBAN MARKET 2025
(Spring Edition)
Informácie pre návštevníkov
Urban Market 2025 (Spring Edition)
Máj, lásky a Urban Marketu čas! S jarnou edíciou zavítame na miesto, ktoré vyvolalo nejednu nákupnú horúčku, miesto, ktoré je významné svojou výnimočnou architektúrou a bez ktorého si centrum Bratislavy už nevieme predstaviť. Prvýkrát sa stretneme v priestoroch ikonického obchodného domu OD Bratislava na Kamennom námestí.
Jarná edícia už tradične prinesie dizajnovú zónu so širokým kurátorským výberom lokálnej módy, módnych doplnkov, šperkov, prírodnej kozmetiky, kníh či umeleckej tvorby. Predstaví sa vám viac ako 110 značiek, z toho množstvo noviniek – bude čo objavovať!
Chýbať nebude ani zaujímavý sprievodný program pre deti aj dospelých, komentované prehliadky budovy a, samozrejme, afterka.
Príďte podporiť lokálny autorský dizajn a užiť si túto zaláskovanú edíciu spolu s nami. Tešíme sa na vás
MIESTO KONANIA: OD BRATISLAVA
FOTO: Rajmund Müller (zdroj: archiweb.cz, fotografia pochádza z AA20 – Archívu architektúry 20 storočia, Oddelenia architektúry ÚSTARCH SAV v Bratislave)
Ikonický areál navrhol jeden z najvýraznejších predstaviteľov neskorej moderny na Slovensku – architekt Ivan Matušík. Projekt bol realizovaný v etapách, samotný obchodný dom bol postavený v rokoch 1964 až 1968 (susediaci Hotel Kyjev bol dokončený v roku 1973). Autor sa sústredil na hranolové objemy, pričom architektonickú jednotu podporil jednotným obkladovým materiálom – doskami zo spišského travertínu. Vďaka odvážnej konštrukcii a kvalitným detailom sa obchodný dom zaradil medzi najvyššie hodnotené diela na Slovensku z tohto obdobia. Práve za toto dielo udelili Ivanovi Matušíkovi v roku 1969 Cenu Dušana Jurkoviča.
Vtedajší Prior sa stal prvým obchodným domom v Československu, ktorý ponúkal kompletný sortiment pod jednou strechou na najväčšej predajnej ploche (12 000 m² vrátane spojovacej budovy). Zákazníci si mohli prvýkrát vyskúšať bezpultový predaj – tovar ste si mohli vziať sami a obzrieť si ho aj bez pomoci predavačky.
Budova lákala svojich zákazníkov nielen na široký výber tovaru, ale aj na mnohé zaujímavé dizajnové prvky. Asi najväčšou atrakciou boli eskalátory, prvé na Slovensku! Mnoho ľudí chodilo do Prioru najmä kvôli nim, len tak sa povoziť.
Už samotné slávnostné otvorenie 20. 11. 1968 predpovedalo úspešnosť nového obchodného domu – v tento deň museli štyri vojenské vozidlá vytvoriť pre rozvášnený dav koridor a usmerňovať ich pohyb – vtedajší Prior totiž navštívilo okolo 40-tisíc ľudí, ktorí tu spolu minuli vyše 5,5 milióna korún.
Odvtedy už ubehlo takmer 60 rokov, no budova nestratila svoju funkciu a stále funguje ako obchodný dom, dnes už pod názvom OD Bratislava. Okrem nákupov, služieb a gastra si tu však v posledných rokoch našla miesto aj kultúrna scéna – do priestorov tejto ikonickej budovy sa presťahovali obľúbené bratislavské podniky a kultúrne centrá.
OD Bratislava na Facebooku | www.odbratislava.sk
TÉMA: LÁSKA
LÁSKA je jedinečná, je to niečo, čo prežívame, čo cítime, čo nás presahuje. Je to základná ingrediencia života. Nie je to len cit, ale aj rozhodnutie, čin, energia, ktorá premieňa všedné na výnimočné.
Láska je primárnou ľudskou potrebou, preto sa stala jedným z najrozšírenejším námetom v umení. Umelcov inšpirovala už odpradávna – vznikali vďaka nej obrazy, sochy, paláce, básne, romány, divadelné hry, neskôr filmy a hudba. Láska je tak silná, že dokonca prepisovala dejiny.
Láska však nie je len námetom v umení, ale aj hnacou silou samotnej tvorby. Vďaka nej tvoríme s vášňou k obľúbenému materiálu či technike. Tvoríme s rešpektom k remeslu, ručnej práci a lokálnej tradícii, s ktorou sme vyrastali a chceme ju zachovať. Tvoríme s trpezlivosťou, lebo veci sa vždy nevyvíjajú tak, ako by sme chceli, alebo jednoducho trvajú o čosi dlhšie. Tvoríme s vnútorným naplnením, pretože sa môžeme vyjadriť a realizovať naše idey. Tvoríme s nadšením, pretože sa nič nevyrovná pocitu, keď si zákazníčka či zákazník nesie domov s radosťou nami s láskou vyrobený kúsok.
Tento rok si na Urban Markete pripomenieme, že láska nie je len abstraktný koncept – je to niečo, čo každodenne vkladáme do vecí, ktoré tvoríme, a do vzťahov, ktoré budujeme. V čase, keď sa svet polarizuje, keď sa rozdiely prehlbujú, keď sa napätie v spoločnosti dá krájať, ukážme spoločne, že svet potrebuje viac lásky – v medziľudských vzťahoch, v komunitách, v tvorbe, v prístupe k prírode a v neposlednom rade aj k nám, k sebe samým.

23. – 25. 05. 2025
KDE?
OD Bratislava, Kamenné námestie 1/A, 811 08 Bratislava
OTVÁRACIE HODINY
piatok | 23.05. | 16:00 – 20:00
sobota | 24.05. | 10:00 – 20:00
nedeľa | 25.05. | 10:00 – 18:00
VSTUPNÉ
Permanentka na 3 dni – v predpredaji čoskoro.
Permanentka: 8€
Permanentka – rodinné vstupné: 20€ (2 dospelí a 2 deti do 15 rokov)
Jednodňové vstupenky – v predaji na mieste:
Piatok: 3€ | sobota: 4€ | nedeľa: 3€
Jednodňové rodinné vstupné: 10€ (2 dospelí a 2 deti do 15 rokov)
Deti do 6 rokov, seniori a ZŤP majú vstup zadarmo.
PROGRAM
Viac info čoskoro.
Stiahnúť program
PÔDORYS A ZOZNAM PREDAJCOV
Viac info čoskoro.
Stiahnúť zoznam
Urban Market 2024 (Spring Edition)

Urban Market je jedinečným, kultúrno–spoločenským podujatím, ktoré v sebe spája živý dizajnový trh súčasnej umeleckej a kreatívnej tvorby, prezentáciu lokálnej autorskej profesionálnej módy, dizajnu a umenia, ako aj pestrý sprievodný program, kreatívne aktivity a tvorivých ľudí z rôznych odvetví umenia v jednom čase na jednom mieste.
PARTNERI PODUJATIA
Viac info čoskoro.