Mesto z prachu, popola a ruín. Publicista Marek Hudec vo svojom dokumentárnom románe Uzol skúma rany, ktoré na Nových Zámkoch zanechali tony padajúcich bômb. Tri zničujúce americké bombardovania medzi októbrom 1944 a marcom 1945 navždy zmenili ich tvár. Tisíce zabitých ľudí, veľká väčšina budov v troskách. Po druhej svetovej vojne boli Nové Zámky najviac zničeným mestom na území dnešného Slovenska a dobové zápisy prirovnávajú deštrukciu mesta, ktoré pokryla vrstva prachu a popola, k Sodome a Gomore.

Marek Hudec pochádza z Nových Zámkov. Žurnalistiku študoval najskôr v Bratislave, neskôr na Masarykovej univerzite v Brne a cez program Erazmus pol roka v Bordeaux. Päť rokov písal recenzie pre filmové magazíny Kinema a Kinečko, v Pravde a v Českom rozhlase absolvoval odbornú stáž. V Brne pripravoval magazín o kultúrnych podujatiach Cliché-Brunn. Od roku 2015 je redaktorom oddelenia kultúry v denníku Sme. Prvé poviedky publikoval v magazíne Inspire,  časopise Život a na internetovom projekte Drak sa vracia. Ceny získal v súťažiach Prečo mám rád slovenčinu, Slovensko, Mladá slovenská poviedka a O cena Dominika Tatarku.

Moderuje: Laura Hryhoryeuová (Kapitál)

Diskusiu prináša literarnyklub.sk.

Prehrať video

Views Navigation

Udalosť Navigácie Zobrazení

Dnes

Latest Past Udalosti

Urban Market Online: Isama Zing

Z bývalej Cvernovky na Svätoplukovej ulici – Pradiareň 1900 sa rozoznejú rôznorodo poprepájané žánre súčasnej elektronickej hudby v podaní klubového projektu Jonatána Pastirčáka. Kombinácia modulovaných field recordings s industriálnymi beatmi a krehkými melódiami nepriamo ilustruje dozvuk civilizačnej strojovosti, ktorá sa v tvorbe Isama Zinga organicky rozdeľuje a znovu spája v celok skladieb. Koncert vyšperkovaný glitchovým vizuálom v réžii Damiána Pastirčáka “is ”.

Urban Market Online: 52 Hertz Whale

Z bývalej Cvernovky na Svätoplukovej ulici – Pradiareň 1900 sa rozoznejú tóny osamelej veľryby, ktorá ako jediná dokáže vydávať zvuk konkrétnej frekvencie. 52 Hertz Whale je bratislavský projekt pomenovaný po najsmutnejšom tvorovi plávajúcom v oceáne. Slovenská scéna nie je v ich žánri príliš veľká. 52 nie sú dosť tvrdí ani dosť popoví, na to aby zapadli do jedného alebo druhého tábora, na ktorý sa aktuálne upiera pozornosť. Aj napriek osamelosti na scéne si vytvorili status jedinečnosti. Ich hudba sa dá len ťažko zhrnúť do jedného žánru. Je nahnevaná, divoká a melancholická, preplnená energiou a netrpezlivosťou.

Urban Market Online: Lannne

Z bývalej Cvernovky na Svätoplukovej ulici – Pradiareň 1900 sa rozoznie fúzia živej organickej hudby a moderného syntetického zvuku inšpirovaného hiphopovým groovom. Juraj Peták sa s jeho aktuálnym projektom Lannne cez sólovú gitaru vracia k svojim koreňom, ktoré spojil s láskou k elektronickej produkcii v podobe veľkých beatov a pulzujúcich basových liniek.