Vstup samostatného Slovenska do rodiny slobodných a rovných národov, radosť, ale aj obavy. Nárast nacionalizmu, neoliberálna ekonomická transformácia, divoká privatizácia, oslabovanie sociálnych práv občanov, zanedbávanie vzdelávania, výskumu a vedy, ale aj zrod hip-hopovej kultúry na Slovensku. Prvýkrát bol počuť hip-hop v slovenčine. Bola to veľká vec, pretože dovtedy sme poznali len americký rap, ktorý tento rok oslavuje 50 rokov. Slovensko má viac ako 30 – čo sa za toto obdobie udialo v slovenskom rape?
Na začiatku kritizovali systém, korupciu aj vplyv mafie. Dnes niektorí raperi rapujú už len o ženách, peniazoch a drahých autách. Z niektorých raperov sa stali celebrity, ktoré zarábajú viac ako popové hviezdy, ale stále vznikajú nové projekty, ktoré sú ich protipólom. Hip-hop navyše začal splývať s inými žánrami. Raperi robia pop, inšpirujú sa latinom, v iných skladbách cítiť reggae aj dancehall. Niekto je viac ulica, niekto sa nebojí „otrieť” si hubu o systém alebo riešiť angažované témy. Doba sa vyvíja a producentov ovplyvňuje amerika, od južanského crunku až po dnes už všadeprítomný trap. A to nie je ani zďaleka všetko.
Kto nahral prvú slovenskú rapovú nahrávku? Hovoria vám niečo mená ako Žužuleta, 2ja Lo3, Provokatéri, Trosky, JSS či Pa3k Metamorfolord? Bola v 90. rokoch „zlatá” éra hip-hopu? Rapové kazety a cédečká sa v 90. rokoch šírili z rúčky do rúčky. Fanúšikovia si ich doma kopírovali a rozdávali ďalej svojim kamarátom. Do módy prišli mikiny, široké nohavice, šiltovky a hrubé reťaze. Na diskotékach sa tancoval breakdance, ulice zdobili prvé graffiti. V slovenských mestách postupne vznikali rapové komunity, ktoré sa stretávali na sídliskách alebo koncertoch. Ako je tomu dnes?
To sa vám pokúsia svojimi očami a ušami zhrnúť:
DJ Škrupo a.k.a. Daddy Skrupee sa pohybuje na hudobnej scéne viac ako 15 rokov. Má za sebou viacero projektov, z ktorých mnohé trvajú dodnes. Škrupo je slovenský DJ, spevák, speaker a veľký nadšenec hôr a snowboardingu. Venuje sa aj organizovaniu akcií a prerábaniu obytných áut. Momentálne na základe svojich skúseností so zvukom založil firmu Wavenote, ktorá sa venuje zvukovým umeleckým dielam.
Tono S. v súčasnosti pôsobí ako sólo umelec a člen projektu Ultrazvuk, ktorý tvorí s raperom Vecom, a zároveň je jednou tretinou zoskupenia GR TEAM. Je známy svojím typickým vtipným nádychom rapovania. Tono S. začal byť na hudobnej scéne aktívny zhruba od prelomu rokov 1999 – 2000. Má účasť na 4 skladbách na „Projekte 22 – Toto je skutočnosť“, ktorý je výsledkom raperov skupiny Mater (Tono S. – vtedajší Jašter, Rebel), Nenapraviteľného Decka a Analytika. Dnes patrí medzi špičku slovenských MC’s najmä vďaka svojim punchlines, ale aj tým, že je komplexnou osobnosťou s celým radom vlastností.