Zimný Urban Market mieri do bratislavskej Novej Tržnice

Text:

Koniec roka sa nezadržateľne blíži a to znamená jediné – čaká nás ďalšia edícia Urban Marketu a my sa opäť s vami stretneme na novom mieste! Tentokrát spoločne objavíme a ovládneme Novú Tržnicu na Trnavskom mýte v Bratislave. Poznáte príbeh tejto ikonickej budovy?

N
ová Tržnica na Trnavskom mýte je unikátny verejný priestor s výnimočným architektonickým konceptom, za ktorým stojí jeden z najvýraznejších predstaviteľov neskorej moderny na Slovensku – architekt Ivan Matušík.

Požiadavka na výstavbu novej mestskej centrálnej tržnice vznikla v roku 1975 z dôvodu, že Stará tržnica v centre po vojne stratila svoju pôvodnú funkciu a niekoľko desaťročí slúžila ako sklad a televízne štúdio pre Slovenskú televíziu.

Pri stavbe Novej Tržnice dokázal Ivan Matušík skĺbiť svoj autorský rukopis a špecifické požiadavky prevádzky s dobovou estetikou viditeľných rozvodov vzduchotechniky
v architektonickom štýle high-tech, ktorý vo svete preslávila stavba Centre Pompidou v Paríži. 

Nová Tržnica funguje nepretržite od roku 1983. Hneď po otvorení sa stala obľúbeným miestom obyvateľov a obyvateliek Bratislavy, ktorí sem prichádzali nakupovať čerstvé ovocie a zeleninu od pestovateľov, mäso od drobných chovateľov či ochutnávať víno od lokálnych vinárov. Tržnici neprospeli až 90. roky a rozmach veľkých obchodných centier, čo prinieslo úbytok lokálnej produkcie a ponuku ázijského tovaru. 

V súčasnosti v tržnici nájdete rôznych predajcov nielen z dvora, pekáreň, vinárne, predajňu rýb či lahôdky s legendárnym parížskym šalátom. Priestor ponúka aj rozmanité služby ako krajčírstvo, opravovňu obuvi, kľúčovú službu či balíkomaty. 

Tržnica za svoju existenciu prešla mnohými nevhodnými zmenami interiéru, ktoré nezapadali do jej pôvodnej estetiky. Nedostatočne sa investovalo do jej údržby a rekonštrukcie, čo sa podpísalo na jej celkovom stave. To isté postihlo aj okolitý verejný priestor, kde okrem iného pribudlo aj množstvo vizuálneho smogu.

Nová Tržnica má však nové plány do budúcnosti, ktoré chcú naplno využiť potenciál tejto ikonickej budovy,  a tak sa zdá, že jej opäť svitá na lepšie časy. To potvrdil aj Pamiatkový úrad, ktorý tržnicu v roku
2022 vyhlásil za národnú kultúrnu pamiatku. 

Sme veľmi radi, že vám v rámci Urban Marketu môžeme túto výnimočnú 
bratislavskú budovu o čosi viac priblížiť. Čaká nás edícia s jedinečnou atmosférou, tešíme sa na vás.

REGISTRÁCIA PREDAJCOV JE OTVORENÁ!
Prihláste sa do dizajnovej zóny Urban Market 2024 (Winter Edition), ktorý sa uskutoční od 6. 12. do 8. 12. 2024 v priestoroch Novej Tržnice na Trnavskom mýte (Šancová 112, Bratislava).

Prihlasovanie je možné do 20. 10. 2024 (vrátane).
Viac informácií a prihlášku nájdete TU.

D
ÁVAME DO POZORNOSTI: Pozrite si dokument IKONY s architektom Ivanom Matušíkom, ktorý sa obhliada za svojimi najikonickejšími stavbami, vrátane Novej Tržnice.

Mohlo by vás zaujímať

mini in: terezine

Terézia Tomková tvorí autorské grafiky pod vlastnou značkou terezine. V tvorbe používa geometrické tvary a farebnosti, ktoré poľahky doplnia rôzne typy interiérov. Svojím grafikám však navyše dáva aj skryté významy, ktorými si získava srdcia zákazníkov.

Čítať viac

Zuzana Kubánová z PART: Nenašli sme vhodného výrobcu, preto si produkty vyrábame vo vlastnej dielni.

Vždy nás poteší, keď na Urban Markete predstavíme nové, neopozerané značky a môžeme tak nielen podporovať nováčikov na dizajnérskej scéne, ale aj udržiavať návštevníkov v napätí, čo nepoznané tu tento raz objavia. No rovnako dôležité sú pre nás aj značky, ktoré odolali skúške času a podarilo sa im dozrieť, rozvíjať remeslo, kreativitu a stať sa stálicami našej dizajnérskej scény.
Jednou takou značkou je PART, ktorá je s nami od svojho vzniku v 2017, hoci pamätníci si možno spomenú ešte aj na jej korene v značke POPULAR. PART odkazuje na mesto svojho vzniku, ktorým je Partizánske. Dušou značky je Zuzana Kubánová, textilná a produktová dizajnérka, s ktorou vám prinášam príjemný septembrový rozhovor.

Čítať viac

mini in: Rivica

Sukňa. Jeden zo základných kúskov oblečenia, ktorý nikdy nevyjde z módy, hoci má dnes v našich šatníkov väčšiu konkurenciu, než kedysi. O dôvod viac investovať do naozaj kvalitnej, ktorá odolá módnym trendom.

Čítať viac