30 rokov v rape, 3 dekády slovenského hip-hopu. Ako sa vyvíjal slovenský rap od vzniku Slovenskej republiky? To sa vám pokúsia svojimi očami a ušami zhrnúť Škrupo a Tono S.
Vstup samostatného Slovenska do rodiny slobodných a rovných národov, radosť ale aj obavy. Nárast nacionalizmu, neoliberálna ekonomická transformácia, divoká privatizácia, oslabovanie sociálnych práv občanov, zanedbávanie vzdelávania, výskumu a vedy, ale aj zrod hip-hopovej kultúry na Slovensku. Prvýkrát bol počuť hip-hop v slovenčine. Bola to veľká vec, pretože dovtedy sme poznali len americký rap, ktorý v tento rok oslavuje 50 rokov. Slovensko má 30 – čo sa za toto obdobie udialo v slovenskom rape?
Na začiatku kritizovali systém, korupciu aj vplyv mafie. Dnes niektorí raperi rapujú už len o ženách, peniazoch a drahých autách. Z niektorých raperov sa stali celebrity, ktoré zarábajú viac ako popové hviezdy, ale stále vznikajú nové projekty, ktoré sú ich protipólom. Hip-hop navyše začal splývať s inými žánrami. Raperi robia pop, inšpirujú sa latinom, v iných skladbách cítiť reggae aj dancehall. Niekto je viac ulica, niekto sa nebojí „otrieť” si hubu o systém alebo riešiť angažované témy. Doba sa vyvíja a producentov ovplyvňuje amerika, od južanského crunku až po dnes už všadeprítomný trap. A to nie je ani zďaleka všetko.
Kto nahral prvú slovenskú rapovú nahrávku? Hovoria vám niečo mená ako Žužuleta, 2ja Lo3, Provokatéri, Trosky, JSS či Pa3k Metamorfolord? Bola v 90. rokoch „zlatá” éra hip-hopu? Rapové kazety a cédečká sa v 90. rokoch šírili z rúčky do rúčky. Fanúšikovia si ich doma kopírovali a rozdávali ďalej svojim kamarátom. Do módy prišli mikiny, široké nohavice, šiltovky a hrubé reťaze. Na diskotékach sa tancoval breakdance, ulice zdobili prvé graffiti. V slovenských mestách postupne vznikali rapové komunity, ktoré sa stretávali na sídliskách alebo koncertoch. Ako je tomu dnes?.
DJ Škrupo a.k.a. Daddy Skrupee sa pohybuje na hudobnej scéne viac ako 15 rokov. Má za sebou viacero projektov, z ktorých mnohé trvajú dodnes. Škrupo je slovenský DJ, spevák, speaker a veľký nadšenec hôr a snowboardingu. Venuje sa aj organizovaniu akcií a prerábaniu obytných áut. Momentálne na základe svojich skúseností so zvukom založil firmu Wavenote, ktorá sa venuje zvukovým umeleckým dielam.
Tono S. v súčasnosti pôsobí ako sólo umelec a člen projektu Ultrazvuk, ktorý tvorí s rapperom Vecoom, a zároveň je jednou tretinou zoskupenia GR TEAM. Je známy svojím typickým vtipným nádychom rapovania. Tono S. začal byť na hudobnej scéne aktívny zhruba od prelomu rokov 1999 – 2000. Má účasť na 4 skladbách na „Projekte 22 – Toto je skutočnosť“, ktorý je výsledkom raperov skupiny Mater (Tono S. – vtedajší Jašter, Rebel), Nenapraviteľného Decka a Analytika. Dnes patrí medzi špičku slovenských MC’s najmä vďaka svojim punchlines, ale aj tým, že je komplexnou osobnosťou s celým radom vlastností.